Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Bij militaire gebeurtenissen of grote conflicten wordt Luc De Vos steevast door de media geraadpleegd om commentaar te geven. 's Lands bekendste krijgskundige doceerde jarenlang geschiedkundige vakken en militaire politiek aan de Koninklijke Militaire school, K.U. Leuven en verschillende buitenlandse universiteiten. Daarnaast schreef hij tal van boeken over de wereldoorlogen en krijgsgeschiedenis. In zijn rijke loopbaan heeft De Vos geschiedenis en geschiedschrijving van onder het stof gehaald en naar het grote publiek gebracht. Als gepassioneerd historicus ijverde hij voor een verspreiding van de krijgsgeschiedenis en streed hij niet aflatend tegen hardnekkige mythes die de geschiedenis omringen en vervagen. Ter gelegenheid van zijn emeritaatsviering hebben vrienden en collega's hun visie op het leven en het werk van Luc De Vos in persoonlijke verhalen neergeschreven. Dit liber amicorum brengt hulde aan de veelzijdigheid van professor De Vos en behandelt daarnaast ook de opbouwende rol die geschiedenis en de historicus in de samenleving kunnen spelen.
Polemology --- History as a science --- C6 --- militaire geschiedenis (x) --- Academic collection --- #SBIB:93H3 --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Thematische geschiedenis
Choose an application
Archivistics --- archieven --- Archives --- Conservation and restoration --- Congresses --- Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek-, Archief- en Documentatiewezen (-heden) --- bibliotheekwezen --- informatica --- programma --- C6 --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Conferences - Meetings
Choose an application
In dit boek wordt de ontstaansgeschiedenis van de mens uitgelegd, van eencellige wezens, over mensachtigen en het geslacht Homo, tot de moderne mens en diens toekomst.
Evolution. Phylogeny --- Biological anthropology. Palaeoanthropology --- Prehistory --- Evolutieleer ; mensen --- Social evolution --- Human evolution --- Evolution (Biology) --- Civilization --- 903 --- Evolutie --- Geschiedenis --- 903 Prehistorie --- Prehistorie --- C6 --- evolutie (x) --- geschiedenis --- prehistorie --- evolutieleer --- Mens : evolutie --- Mens ; prehistorie --- mens : geschiedenis --- 599.1 --- 574 --- paleontologie --- menskunde --- evolutieleer (ler) --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- afstammingsleer, evolutieleer --- Mens : evolutie. --- Mens ; prehistorie. --- evolutie (x). --- evolutieleer (ler). --- evolutieleer. --- geschiedenis. --- mens : geschiedenis. --- menskunde. --- paleontologie. --- prehistorie. --- Afstammingsleer, evolutieleer. --- Prehistorie. --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap. --- Evolutieleer --- Mensen --- Homo sapiens --- Eerste mensen --- Neanderthalers --- Homo floresiensis --- Provincie West-Vlaanderen --- Mens --- Neanderthaler --- Floresmens --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Dier
Choose an application
Quantitative methods in social research --- History as a science --- 304.0 --- 304.2 --- AA / International- internationaal --- Statistiek ; geschiedeniswetenschap --- Archeologie en geschiedeniswetenschap --- C6 --- geschiedeniswetenschap --- 930.20 --- Zuivere statistische analyse (algemene naslagwerken). Tijdreeksen. --- Trendanalyse. Tendenties van lange duur. --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Kwantitatieve methoden en technieken in de geschiedwetenschap --- 930.20 Kwantitatieve methoden en technieken in de geschiedwetenschap --- Zuivere statistische analyse (algemene naslagwerken). Tijdreeksen --- Trendanalyse. Tendenties van lange duur
Choose an application
Geen enkele vertelling kan je in direct contact met het verleden brengen. Niet één mens, en dus ook niet één historicus, is in staat herinneringen zomaar als onaangeroerde dingen op te graven. De juiste werkwijze van mondelinge geschiedenis bestaat niet: uiteenlopende themas en interviewsituaties vragen altijd weer om een eigen benadering. Als historicus ben je onvermijdelijk in je geschiedschrijving aanwezig: door je eigen keuzes en interpretaties. En in mondelinge geschiedenis ben je zelfs actief betrokken bij het ontstaan van de bron.Dit boek handelt over mondelinge geschiedenis. Wil je mensen laten vertellen over hun verleden, over welke ervaringen en gebeurtenissen dan ook, dan vind je hier een houvast, niet het minst om vervolgens op een doordachte manier aan de slag te gaan met de verhalen die je zelf tot stand hebt laten komen. Of je een student bent of een onderzoeker, een journalist of een therapeut, een theatermaker of erfgoedconsulent, dit boek zal een handreiking zijn, niet alleen bij de praktische uitvoering van mondelinge geschiedenis maar ook bij de reflecties die je daarbij hoort te maken
cultureel erfgoed --- mondelinge geschiedenis --- History as a science --- Mondelinge geschiedenis --- 930.2 --- Academic collection --- C6 --- geschiedenis --- geschiedeniswetenschap --- onderzoek --- 900.1 --- 930.2 Methoden en technieken van de geschiedwetenschap --- Methoden en technieken van de geschiedwetenschap --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Hulpmiddelen bij de studie der geschiedenis - Bibliografie - Geschiedbronnen --- Geschiedenis --- Geschiedbronnen --- Geschiedschrijving --- Gesproken taal --- Mondelinge getuigenissen --- Verhalen --- 901 --- Geschiedbron --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Verhaal --- cultureel erfgoed. --- mondelinge geschiedenis.
Choose an application
Essays over de 150-jarige geschiedenis van de architectuurschool Sint-Lucas, die uitgroeide van een kleine tekenklas geleid door broeders tot een zelfstandige Faculteit Architectuur van de KU Leuven. Hoe speelde het architectuuronderwijs tijdens deze periode in op maatschappelijke en culturele evoluties?
architectuur --- History of education and educational sciences --- HO (hoger onderwijs) --- Architecture --- higher education --- architecture [discipline] --- Higher education --- Sint Lukas [Brussels] --- Architectural education --- History. --- Étude et enseignement --- History --- Academic collection --- C6 --- onderwijsinstellingen --- geschiedenis --- KADOC - Documentatie- en Onderzoekscentrum voor Religie, Cultuur en Samenleving (1977-) --- Sint-Lucas --- 373.67 --- 1862-2012 --- 373.67(493) --- Architectuuronderwijs ; Gent ; Brussel ; Sint-Lucas --- Sint-Lucasinstituut Gent en Brussel ; onderwijsgeschiedenis ; 1862-2012 --- Sint-Lucasscholen en Neogotiek --- Tekenpedagogie op Sint-Lucas --- 72 <09> <493> --- 72 <09> <493> Architectuurgeschiedenis. Bouwgeschiedenis--België --- Architectuurgeschiedenis. Bouwgeschiedenis--België --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Architectuuronderwijs --- Onderwijs (architectuur) --- Onderzoek (architectuur) --- Architectuuronderzoek --- Onderwijs ; kunst- architectuuronderwijs ; België --- Hoger Architectuurinstituut Sint-Lucas (Belgium) --- Study and teaching (Higher) --- Belgium --- Schools of architecture --- Hoger Architectuurinstituut Sint-Lucas (Brussels, Belgium) --- Hoger Architectuurinstituut Sint-Lucas (Ghent, Belgium) --- Ecoles d'architecture --- Etude et enseignement (Supérieur) --- Architectuuronderwijs--Gent--Brussel--Sint-Lucas --- Sint-Lucasinstituut Gent en Brussel--onderwijsgeschiedenis--1862-2012 --- 710.8 --- Hoger Sint-Lucasinstituut--geschiedenis --- Architectuuronderwijs--Vlaanderen --- Onderwijs--kunst- architectuuronderwijs--België --- anno 1800-1899 --- anno 1900-1999 --- anno 2000-2009 --- anno 2010-2019 --- Brussels --- Ghent
Choose an application
Archieven van architectuurscholen zijn waardevol cultureel erfgoed. Het zijn unieke bronnen die de ontwikkeling van het architectuurveld, netwerken van architecten en de brede architectuurcultuur belichten. Ze bevatten informatie over de evoluerende onderwijspraktijk, over generaties docenten en studenten. De 'Bronnengids Architectuuronderwijs Vlaanderen' brengt voor het eerst een overzicht van wat er waar bewaard is van zeven architectuurscholen in Vlaanderen en Brussel. Het boek gaat in op het wettelijke kader dat het architectuuronderwijs reguleert, de geschiedenis van de types architectuuronderwijs en de evolutie van elke school. Aangevuld met een uitgebreide bibliografie en een index is dit boek een onmisbaar naslagwerk. De 'Bronnengids Architectuuronderwijs Vlaanderen' is niet alleen opgevat als naslagwerk maar heeft uitdrukkelijkook een sensibiliserende functie. Opleidingsverantwoordelijken, docenten en archiefverantwoordelijken zijn zich niet noodzakelijk bewust van de waarde van het archiefmateriaal dat ze aanmaken.
Archivistics --- History --- fonds [collections] --- history [discipline] --- geschiedenis --- Architecture --- Documentation and information --- architecture [discipline] --- archieven --- architectuur --- Higher education --- Flanders --- Schools of architecture --- Ecoles d'architecture --- Archival resources --- Directories --- Research --- Study and teaching --- Fonds d'archives --- Répertoires --- Recherche --- Etude et enseignement --- Architectural education --- Study and teaching. --- History. --- Etudes et enseignement --- Ruimtelijke planning en ruimtelijk ontwerp --- Opleiding --- Architectuuronderwijs --- Vlaanderen --- 930.25 <493-17> --- C6 --- 72 <493> --- 930.25 <036> --- 72 <493-17> --- bronnencommentaar --- onderwijsinstellingen --- 373.67(493) --- 083.8 --- Architectuuronderwijs ; Vlaanderen ; Brussel ; archieven --- Architectuurarchieven ; Vlaanderen --- Vlaams Architectuur Instituut (VAI) ; uitgaven --- Archiefwetenschap. Archivistiek--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Architectuur. Bouwkunst--België --- Archiefwetenschap. Archivistiek--Gidsen. Inleidingen --- Architectuur. Bouwkunst--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Onderwijs ; kunst- architectuuronderwijs ; België --- Architectuur ; inventarissen --- geschiedenis. --- Opleiding. --- 72 <493-17> Architectuur. Bouwkunst--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- 930.25 <036> Archiefwetenschap. Archivistiek--Gidsen. Inleidingen --- 72 <493> Architectuur. Bouwkunst--België --- 930.25 <493-17> Archiefwetenschap. Archivistiek--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Geschiedenis. --- Répertoires --- Study and teaching (Higher) --- Belgium --- Flanders (Belgium) --- Bibliography --- Etudes et enseignement. --- 373.67.03(493) --- Onderwijs ; kunst- architectuuronderwijs ; geschiedenis ; jaarboeken ; projecten ; België --- Directories. --- Onderwijs ; kunst- en architectuuronderwijs ; geschiedenis ; jaarboeken ; projecten ; België
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|